•  

Autor Wątek: Nordic walking  (Przeczytany 838 razy)

Offline Alice Liddell

  • The Bloody Crumpet
  • *****
  • Wiadomości: 4293
Nordic walking
« dnia: 06 Cze 2015, 22:11:50 »
Wszyscy juz pewnie zauważyliśmy ten hype na "chodzenie z kijkami", u mnie cała rodzina chodzi, ja nawet dostałam swoje kijki ale jakos wydawało mi sie to byc sportem za bardzo bez polotu, za łatwym, itp. Jednak z racji problemów zdrowotnych zaczęłam szukać odpowiednich dla siebie ćwiczeń i nordic walking, przynajmniej z teorii, wydaje mi sie byc idealny ze względu przede wszystkim na bycie łatwym do dopasowania.

Jestem na telefonie wiec rozpisywać sie nie bede - wrzucam cytaty ze strony nordicwalking-unity.com:
Dla kogo:
Cytuj
DLA KOGO NORDIC WALKING ?

Dla kogo Nordic Walking - marsz z kijkami

Praktycznie nie ma przeciwwskazań, aby zacząć uprawiać Nordic Walking. Nie ma też żadnych ograniczeń wiekowych. Z całą pewnością NW jest prozdrowotny i odpowiedni dla wszystkich, zwłaszcza dla tych, którzy:

dbają lub walczą o utrzymanie lub odzyskanie smukłej sylwetki albo potrzebują zrzucić zbędne kilogramy dla celów zdrowotnych. NW sprzyja redukcji tkanki tłuszczowej, angażując duże grupy mięśniowe,
chcą skutecznie wzmocnić prawie wszystkie mięśnie swojego ciała. W NW energiczna praca ramion zwiększa prędkość, dodanie kijków i opanowanie dobrej techniki stwarza kończynom górnym opór, który angażuje mięśnie brzucha, klatki piersiowej, grzbietu i ramion. Każdy, kto uprawia NW odkrywa obecność w swoim ciele mięśni, o których nie miał pojęcia, że w ogóle są,
mają problemy ortopedyczne, zaburzenia równowagi i w konsekwencji nie mogą obciążać stawów. Kijki symulują dwie dodatkowe nogi, które powodują lepsze rozłożenie ciężaru ciała, zmniejszając jednocześnie nacisk na stawy,
mają problemy z ruchomością górnego odcinka kręgosłupa oraz napięciem mięśniowym okolicy barków i szyi,
są pacjentami kardiologicznymi ? NW jest dla nich bezpieczną formą aktywności ruchowej, obniża ciśnienie spoczynkowe krwi, cholesterol, poprawia tolerancję glukozy,
są pod działaniem stresu i napięcia ? NW delikatnie uwalnia napięcie w okolicach karku i ramion, powoduje poprawę nastroju i pozytywnie wpływa na zmniejszenie depresji, stresu oraz zmęczenia psycho - fizycznego,
są w podeszłym wieku i chcą zachować aktywność ? NW zapewnia bezpieczeństwo nawet na twardych i śliskich nawierzchniach, gdyż zapewnia dodatkowe punkty podparcia, a przy tym skutecznie odciąża stawy,
są w grupie pacjentek onkologicznych, zwłaszcza po operacji częściowej lub radykalnej mastektomii (dzięki zajęciom z Nordic Walking zwiększenie się zakresu ruchu w stawie barkowym po stronie operowanej),
są w młody wieku ? NW wyrabia właściwą postawę, wzmacnia aparat kostno-stawowy, rozszerza sprawność ruchową, motorykę, wytrzymałość, siłę, kształtuje właściwe nawyki spędzania wolnego czasu, sprzyja kształtowaniu postaw prozdrowotnych i jest mniej inwazyjny dla stawów niż nielubiane przez większość dzieci bieganie na zajęciach wychowania fizycznego,
są przyszłymi matkami - Nordic Walking jest aktywnością optymalną i bezpieczną w czasie ciąży. Użycie kijków stabilizuje postawę i odciąża kręgosłup, a ruch na świeżym powietrzu powoduje lepsze dotlenienie organizmu,
szukają urozmaicenia w swoich programach treningowych, sportowców ? NW zwiększa siłę, moc, wytrzymałość, koordynację i równowagę, może być częścią programu treningowego danej dyscypliny,
potrzebują motywacji, aby zwiększyć swoją aktywność ruchową.

Zalety:
Cytuj
Marsz z kijkami ? po dobrym opanowaniu techniki ? uaktywnia 90% mięśni całego ciała. Dla porównania: pływanie ? 65%, jogging ? 60%.

Poza tym, przy nieporównywalnie mniejszym niż w innych dyscyplinach wysiłku w ciągu godziny spalisz więcej kalorii ? 400kcal, podczas gdy zwykły chód pochłania 280kcal w tym samym czasie.

Nordic Walking zwiększa pobór tlenu przeciętnie o 20-58% w zależności od intensywności wbijania kijków.

Tętno wzrasta o 5-17 uderzeń na minutę, mięsień sercowy pompuje więcej krwi, dzięki czemu nasz organizm jest lepiej dotleniony. Nordic Walking poprawia sprawność układu krążenia, zmniejsza się ryzyko zawału.

Nordic Walking łączy w sobie najlepsze cechy idealnej aktywności ruchowej dla wszystkich, gdyż:

jest łatwy i szybki do nauczenia na poziomie podstawowym,
mogą go uprawiać niemal wszyscy, bez względu na wiek, wagę i wyjściowy poziom sprawności fizycznej,
jest możliwy do uprawiania wszędzie i w każdym czasie, w dowolnym klimacie, w dowolnym terenie, na każdej nawierzchni i przez cały rok,
jest 40-50% efektywniejszy niż marsz bez kijków,
efektywnie trenuje wszystkie mięśnie kończyn dolnych, prostowniki kończyn górnych, wzmacniając mięśnie tułowia, ramion, barków, a także brzucha.
Czy to oznacza, że marsz z kijkami jest bardziej wyczerpujący niż zwykły spacer ? Nie! Po marszu z kijkami na trasie 20 km zmęczenie nóg będzie porównywalne z tym po zwykłym spacerze na dystansie 3-4 km.

odciąża cały aparat ruchowy do 30%, nie pogarsza stanu obolałych stawów,
zwiększa mobilność górnego odcinka kręgosłupa, łagodząc napięcie mięśniowe w okolicy barków,
podnosi kreatywność i sprawność działania mózgu, obniża hormony stresu,
obniża wartości tłuszczowe krwi i LDL,
zapobiega cukrzycy,
wzmacnia kości i zmniejsza ryzyko osteoporozy,
jest bezpieczną formą ćwiczeń, kijki zapewniają równowagę i stabilność podczas chodu w trudnym terenie.

Ktos próbował lub chciałby spróbować? Zastanawiam sie nad pójściem na kurs i generalnie szczegolnie jesli ktos z Warszawy jest to mozna by sie organizować co jakis czas na wspólne wyjście z kijkami ^_^

PS. A propos ludzi, ktorzy robią to zle, bo po kimś trzeba pojechać :D
Cytuj
PSEUDOWALKER I SPACER Z KIJKAMI

Postrzega Nordic Walking tylko i wyłącznie w aspekcie ?MODY NA CHODZENIE Z KIJKAMI?. Rezultat? Nie pytając nikogo o radę kupuje kijki za długie lub za krótkie i najprawdopodobniej będą to kije trekkingowe lub narciarskie.
Pomyśl: Kupując buty zwykle pamiętasz o właściwym rozmiarze. Pamiętaj, że kij do Nordic Walking także musi mieć odpowiednią długość, dostosowaną do Twojej sylwetki.

Chcąc kupić łyżworolki kierujesz się w stronę stoiska z łyżwami ?

Kijek do NW różni się od kijka trekkingowego, a już tym bardziej od narciarskiego. Poznaj te różnice zanim zdecydujesz się na zakup.

Sam najlepiej wie, jak posługiwać się kijkami. Znowu nikogo nie prosząc o pomoc i techniczne wskazówki, dumnie kroczy chodnikami miast lub w parku wymachując kijkami na różne strony, bawiąc przy tym postronnych obserwatorów, których zresztą zademonstrowaną ?techniką? marszu skutecznie zniechęca do uprawiania NW.
Pomyśl: Pseudowalkerze rób tak dalej i idź tak dalej, a z pewnością trafisz do gabinetów rehabilitacyjnych z objawami przeciążenia i nadwyrężenia stawów.

Chodzenie jest najbardziej naturalną czynnością, a wspomaganie się kijkami NIE UTRUDNIA JEJ, LECZ UŁATWIA. Nie zgrywaj więc ważniaka i nie łudź się, że maszerując z kijkami bez podstawowego instruktażu uprawiasz już Nordic Walking.

Trzymając w rękach po raz pierwszy kije narciarskie nie sądzisz chyba, że potrafisz już jeździć na nartach.

To osoba maszerująca z kijkami bez podstaw teoretycznych i przygotowania praktycznego ? NIEZBĘDNEGO, aby efektywnie korzystać z dobrodziejstw uprawiania Nordic Walking. To osoba lekceważąca rolę Instruktora NW.
DOBRE opanowanie techniki Nordic Walking wcale nie jest łatwe i wymaga fachowego instruktażu, aby w pełni odnosić korzyści zdrowotne i nie wyrządzić sobie krzywdy.

PSEUDOWALKERZE, JESTEŚ ? MAM NADZIEJĘ ? NIESKUTECZNĄ CHODZĄCĄ ANTYREKLAMĄ NORDIC WALKING. ZABRZMI TO OKRUTNIE, ALE POZA KONIECZNOŚCIĄ POSIADANIA KIJKÓW, NIC NIE WIESZ O NORDIC WALKING.

ZMIEŃ TO. JUŻ WIESZ JAK. WYBIERZ SIĘ NA SPACER Z KIJKAMI NIE DLA MODY I SZPANU, ALE  DLA WŁASNEGO ZDROWIA. WCZEŚNIEJ JEDNAK NAUCZ SIĘ CHODZIĆ Z TĄ ?DODATKOWĄ? PARĄ NÓG.

Nordic Walking usprawnia funkcjonowanie aparatu ruchu.

Niepoprawna technika Nordic Walking może doprowadzić do jego przeciążeń i dolegliwości bólowych.
What she wants is unknown, but she always comes back...
The spectrum of darknes - the woman in black

Offline Biedronka

  • English Breakfast Tea
  • ***
  • Wiadomości: 437
Odp: Nordic walking
« Odpowiedź #1 dnia: 07 Cze 2015, 09:32:56 »
Mnie jakoś chodzenie dla samego chodzenia niezbyt jara. Dostałam kiedyś kijki, ale ostatecznie skończyły jako pomoc do wspinaczki po górach :)
Codziennie niskie ceny

Offline Alice Liddell

  • The Bloody Crumpet
  • *****
  • Wiadomości: 4293
Odp: Nordic walking
« Odpowiedź #2 dnia: 07 Cze 2015, 11:37:46 »
^ A jaka jest różnica? Tzn w tym chodzeniu nie chodzi o samo chodzenie tylko wykonuje sie tez ćwiczenia. A wspinaczka po górach to nie jest sztuka dla sztuki? XD
What she wants is unknown, but she always comes back...
The spectrum of darknes - the woman in black

Offline Patyczek

  • Queen Leech
  • The Bloody Crumpet
  • *****
  • Wiadomości: 3049
Odp: Nordic walking
« Odpowiedź #3 dnia: 07 Cze 2015, 13:14:20 »
To osoba maszerująca z kijkami bez podstaw teoretycznych i przygotowania praktycznego ? NIEZBĘDNEGO, aby efektywnie korzystać z dobrodziejstw uprawiania Nordic Walking. To osoba lekceważąca rolę Instruktora NW.
DOBRE opanowanie techniki Nordic Walking wcale nie jest łatwe i wymaga fachowego instruktażu, aby w pełni odnosić korzyści zdrowotne i nie wyrządzić sobie krzywdy.

PSEUDOWALKERZE, JESTEŚ ? MAM NADZIEJĘ ? NIESKUTECZNĄ CHODZĄCĄ ANTYREKLAMĄ NORDIC WALKING. ZABRZMI TO OKRUTNIE, ALE POZA KONIECZNOŚCIĄ POSIADANIA KIJKÓW, NIC NIE WIESZ O NORDIC WALKING.

ZMIEŃ TO. JUŻ WIESZ JAK. WYBIERZ SIĘ NA SPACER Z KIJKAMI NIE DLA MODY I SZPANU, ALE  DLA WŁASNEGO ZDROWIA. WCZEŚNIEJ JEDNAK NAUCZ SIĘ CHODZIĆ Z TĄ ?DODATKOWĄ? PARĄ NÓG.
Czy tylko dla mnie brzmi to mega elitarystycznie i zniechęcająco? :P Wiem, że nie wystarczy posiadanie kijków, ale też, hmm, bez przesady.  ^^

Alice, jeśli spróbujesz, to daj znać ^^

Offline Alice Liddell

  • The Bloody Crumpet
  • *****
  • Wiadomości: 4293
Odp: Nordic walking
« Odpowiedź #4 dnia: 07 Cze 2015, 15:23:27 »
^ mi sie to wydaje dość uzasadnione, bo tak jest z wiekszością dyscyplin sportowych - ludzie zamiast juz podejść do tego odpowiedzialnie i bezpiecznie to sie rzucają na głęboka wodę nieprofesjonalnie i robią sobie krzywdę xD A ćwiczenie bez odpowiedniego przygotowanie zwyczajnje jest niebezpieczne, np jesli nie ćwiczy sie regularnie z instruktorem takiej jogi to mozna sobie bardzo poważna krzywdę wyrządzić poprzez ćwiczenie w domu z filmikami na YouTube. Dla mnie ten tekst brzmi jak taka miła ciocia, ktora poucza zeby po prostu nie zrobic sobie krzywdy xD Nawet głupich przysiadów trzeba sie z kims nauczyć (szczegolnie jak sie nie ma lustra).

Dam znać koniecznie, musze sąsiadkę zaczepić bo ona popyla a jeszcze nie ogarnęłam instruktora, do którego chce pójść ^_^
« Ostatnia zmiana: 07 Cze 2015, 15:26:50 wysłana przez Alice Liddell »
What she wants is unknown, but she always comes back...
The spectrum of darknes - the woman in black

Offline Biedronka

  • English Breakfast Tea
  • ***
  • Wiadomości: 437
Odp: Nordic walking
« Odpowiedź #5 dnia: 11 Cze 2015, 21:29:25 »
^ A jaka jest różnica? Tzn w tym chodzeniu nie chodzi o samo chodzenie tylko wykonuje sie tez ćwiczenia. A wspinaczka po górach to nie jest sztuka dla sztuki? XD

No dla mnie chodzenie chodzenie po górach jest po to, żeby popodziwiać piękne widoki, porobić zdjęcia tych pięknych widoków, pośpiewać z innymi turystami przy ognisku i miło spędzić czas z ludźmi i z przyrodą. Latanie z kijkami po mieście daje właściwie tylko polepszenie kondycji. Wolę jednak aktywności, które dają coś więcej.
Codziennie niskie ceny

Offline Alice Liddell

  • The Bloody Crumpet
  • *****
  • Wiadomości: 4293
Odp: Nordic walking
« Odpowiedź #6 dnia: 11 Cze 2015, 21:32:25 »
Rozumiem, że szukasz po prostu akurat takich wrażeń, ale chodzenie z kijkami po ładnym parku z kimś, z kim można pogadać i zatrzymać się potem na przerwę na herbatę czy coś i pogadać to moim zdaniem też fajna opcja :P I nie oznacza to, że jedno jest bezcelowe a drugie nie.
What she wants is unknown, but she always comes back...
The spectrum of darknes - the woman in black

Offline Biedronka

  • English Breakfast Tea
  • ***
  • Wiadomości: 437
Odp: Nordic walking
« Odpowiedź #7 dnia: 11 Cze 2015, 22:49:43 »
Alice, ja tylko powiedziałam, że MNIE taka forma aktywności nie jara  ::)
Codziennie niskie ceny

Offline Patyczek

  • Queen Leech
  • The Bloody Crumpet
  • *****
  • Wiadomości: 3049
Odp: Nordic walking
« Odpowiedź #8 dnia: 12 Cze 2015, 01:08:55 »
^ mi sie to wydaje dość uzasadnione, bo tak jest z wiekszością dyscyplin sportowych - ludzie zamiast juz podejść do tego odpowiedzialnie i bezpiecznie to sie rzucają na głęboka wodę nieprofesjonalnie i robią sobie krzywdę xD A ćwiczenie bez odpowiedniego przygotowanie zwyczajnje jest niebezpieczne, np jesli nie ćwiczy sie regularnie z instruktorem takiej jogi to mozna sobie bardzo poważna krzywdę wyrządzić poprzez ćwiczenie w domu z filmikami na YouTube. Dla mnie ten tekst brzmi jak taka miła ciocia, ktora poucza zeby po prostu nie zrobic sobie krzywdy xD Nawet głupich przysiadów trzeba sie z kims nauczyć (szczegolnie jak sie nie ma lustra).
Ale nie przesadzajmy też w drugą stronę, każdy kiedyś uczył się jeździć na rowerze albo robić przewroty czy skłony czy przysiady, i jakoś wszyscy jeszcze żyjemy, mimo siniaków czy upadków ;) Zwłaszcza, jeśli nie mówimy o jakichś poważnie obciążających czy wymagających ćwiczeniach. A to ostrzeżenie brzmi co najmniej, jakby złe trzymanie kijków powodowało, że odpadają Ci ręce i wyrasta trzecie oko.

Offline Alice Liddell

  • The Bloody Crumpet
  • *****
  • Wiadomości: 4293
Odp: Nordic walking
« Odpowiedź #9 dnia: 12 Cze 2015, 14:24:10 »
Nico ale to nie oznacza, ze ona jest bezcelowa (w sensie ze to tylko chodzenie z kijkami i tyle, akurat z trekkingiem to ma bardzo duzo wspólnego), to mit, ze daje to tylko polepszenie kondycji, wszystko zależy od dobranego treningu (moze byc nawet siłowy). Ale dla kazdego co innego ^_^


Patyczek, z jednej strony tak, a z drugiej jest sporo osób ktore nadal cierpią przez kontuzje z młodych lat bo cos robili zle. Ja np przez m.in. nieprawidłowe przysiady mam bardzo narażone na urazy kolana, co sie nie ruszę albo wejdę po schodach to kontuzja :P Sa rożne sporty, duzo mniej sie mozna na cos narazić poprzez samonauke pływania czy jazdy na rowerze a duzo bardziej od tenisa czy ćwiczeń siłowych. Co innego tez narażać sie na wypadek a co innego narażac sie na skutki często wykonywanych ruchów nieprawidłowo (co moze dac jeszcze długotrwałe skutki i stopniowe i upierdliwe pogarszanie stanu z wiekiem. Moja mama miała nieprawidłowo dobrany trening gdy była lekkoatletka w liceum i dostałaby miliony odszkodowania gdyby mieszkała w Stanach, bo ma rozwalone kolana, biodra i jeszcze czeka na operacje kręgosłupa, przy czym warto wspomnieć, ze odżywiała sie zawsze dobrze i nigdy sie nie zaniedbała, całe zycie jest bardzo wysportowana kobieta). Ćwiczenie z kijkami ma odciążać stawy i im wlasnie pomagać, robione zle z kolei jeszcze bardziej je obciąży co dla wielu ludzi moze sie zle skończyć (bo np. nie bez powodu wybrali sport odciazajacy stawy :P)

« Ostatnia zmiana: 12 Cze 2015, 14:28:54 wysłana przez Alice Liddell »
What she wants is unknown, but she always comes back...
The spectrum of darknes - the woman in black

Offline Alice Liddell

  • The Bloody Crumpet
  • *****
  • Wiadomości: 4293
Odp: Nordic walking
« Odpowiedź #10 dnia: 22 Lip 2015, 21:49:18 »
Pierwszy raz poszłam na kijki na zaledwie 1,5h i leżę X_x Głównie chyba przez upał, bo nie dość, że było milion stopni to jeszcze z racji tego, że poszłam do lasu, moja profilaktyka antykleszczowa nakazała mi ubrać się szczelnie od góry do dołu. Ale muzyka+las+kijki było całkiem przyjemne ^_^
What she wants is unknown, but she always comes back...
The spectrum of darknes - the woman in black